Upaya Pengembangan Inovasi Melalui Jaringan Inovasi Pelayanan Publik

  • Haerana Haerana Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Fatmawati Fatmawati Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Burhanuddin Burhanuddin Ilmu Administrasi Negara Fakultas Ilmu Sosial dan ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nuryanti Mustari Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Makassar
Keywords: Service Innovation, Service Innovation Network

Abstract

The Public Service Innovation Network is a form of cooperation in the development of public service innovations that are run between related agencies, as an effort so that all parties are connected to each other in the development of public service innovations. This research is based on qualitative research method with descriptive type. Data were collected through interviews, observation and documentation. The data validation technique uses the theory of Miles & Huberman. The results of the research show that the implementation of the South Sulawesi JIPP is well implemented, with the ability to distribute the latest information with the support of a website that was created, as a learning tool and a data center for public service innovation information, and become a center for accelerating the quality of public services in the province of South Sulawesi so that a number of Regional Apparatus Organizations have succeeded. won an award at the Public Service Innovation Competition at the National level. The Public Service Innovation Network is a stakeholder collaboration node for the success of the one agency one innovation movement so that ultimately a creative climate is created to create public service innovations in the scope.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arya, F. A. (2018). “ AJEP ” : Strategi Inovasi Dinas Penanaman Modal Pelayanan Terpadu dan Perindustrian Kabupaten Padang Pariaman Dalam Pelayanan Publik Farras Alfino Arya Undang- inovasi berupa pembaharuan dalam Kabupaten Padang Pariaman dalam memberikan pelayanan publik. III(3), 239–249. Retrieved from http://jakp.fisip.unand.ac.id/index.php/jakp/article/view/34/29

Badan Pusat Statistik Jakarta Pusat. (2018). Top 99 Inovasi Pelayanan Publik.

Chandra, C. A., Sabijono, H., & Runtu, T. (2020). Efektivitas Dan Kontribusi Penerimaan Pajak Bumi Dan Bangunan Perdesaan Dan Perkotaan (Pbb-P2) Terhadap Penerimaan Pendapatan Asli Daerah (Pad) Di Kota Gorontalo Tahun 2016-2018. Going Concern : Jurnal Riset Akuntansi, 15(3), 290. https://doi.org/10.32400/gc.15.3.28541.2020

Fatimah, A. S. (2019). Pengaruh Implementasi Kebijakan Ketertiban Umum Terhadap Efektivitas Penertiban Pedagang Kaki Lima. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 4(2), 137–156. https://doi.org/10.25077/jakp.4.2.137-156.2019

Haerana. (2016). Implementasi Kebijakan Rehabilitasi Pengguna Narkoba Di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 6(2), 1. https://doi.org/10.26858/jiap.v6i2.2475

Haerana. (2021). Dinamika Administrasi Publik (I; R. N. Revisa, Ed.). Retrieved from https://library.unismuh.ac.id/opac/detail-opac?id=106792

I Alit Pramawati, A. A., & Ayu Putu Sri Widnyani, I. (2017). Implementasi Kebijakan Disiplin Pegawai Negeri Sipil Dalam Rangka Meningkatkan Kinerja Pegawai Pada Badan Kepegawaian Daerah Kabupaten Klungkung. JAKP) Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 3(April), 205–225.

Kartika, R. S. (2021). Kinerja ASN Dalam Menghadapi Refocusing Anggaran Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 6(1), 20–41. https://doi.org/10.25077/jakp.6.1.20-41.2021

Machmud, F. (2020). Inovasi Pelayanan Publik Bukti Hadir Pemerintah. Sulawesi Selatan: BattiNews.

Mamuaja, B. (2016). Analisis Efektivitas Penerapan Sistem Pengendalian Intern Terhadap Kinerja Instansi Pemerintah Di Dinas Pendapatan Kota Manado. Jurnal EMBA, 4(1), 165–171.

Pasolong, H. (2019). Teori Administrasi Publik (9th ed.). Bandung: Alfabeta.

Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 89 Tahun 2020 Tentang Penyelenggaraan Jaringan Inovasi Pelayanan Publik. (n.d.).

Redhi Setiadi, Elke Rapp, G. F. (2019). Peran Jaringan Inovasi Pelayanan Publik Jawa Timur dalam Menumbuhkembangkan Tata Kelola Pemerintah Daerah Yang Baik. The Governance Brief, (37), 1–17.

Rozani, U. R., Mutiasari H, A., & Rachmania A, N. R. A. (2019). Pelayanan Administrasi Kependudukan Kota Surabaya Melalui Program E-LAMPID Ditinjau Dari Perspektif Electronic Government. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 2(3), 255–263. https://doi.org/10.25077/jakp.2.3.255-263.2017

Salim & Syahrum. (2012). Metode Penelitian Kualitatif: Konsep dan Aplikasi dalam Ilmu Sosial, Keagamaan, dan Pendidikan. Bandung: Citra Pustaka, Media.

Undang-undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik. (n.d.).

Wati, S. (2019). Implementasi Inovasi Pelayanan Publik Melalui Er- Usip ( Elektronik Retribusi Pasar ) Di Dinas Perindagkop-Ukm Kabupaten Bangka Tengah Public Service Innovation Implementation Through Er-Usip ( Elektronik Retribusi Pasar ) at the Department of Perindagkop. Jurnal Inspirasi, 10(2), 115–120.

CROSSMARK
Published
2022-09-01
DIMENSIONS
How to Cite
Haerana, H., Fatmawati, F., Burhanuddin, B., & Mustari, N. (2022). Upaya Pengembangan Inovasi Melalui Jaringan Inovasi Pelayanan Publik. Jurnal Administrasi Dan Kebijakan Publik, 7(1), 14-23. https://doi.org/10.25077/jakp.7.1.14-23.2022
Section
Articles